شيمي در زندگي (نحوه پاک کردن انواع لکه ها)

بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما بهترین مکان برای نمایش تبلیغات شما

آخرین نطرات کاربران

اميرحسين - واقعا دستتان درد نكند - 1392/2/17
قنبرآبادی - سلام.ممنون فقط لطفا اگه برنامه مقاله را هم داریدلطف کنید.مرسی - 1392/1/9
لولو - http://loxblog.ir/images/smilies/smile%20(10).gifhttp://loxb log.ir/images/smilies/smilhthttp://loxblog.ir/images/smiliht tp://loxblog.ir/images/smilieshttp://loxblog.ir/images/smili es/smile%20(26).gif/smile%20(30).gifes/smile%20(3)http://loh ttp://loxblog.ir/images/smilies/smile%20(27).gifxblog.ir/ima ges/smilies/smile%20(14).gif.giftp://loxblog.ir/images/smili eshttp://loxblog.ir/imhttp://loxblog.ir/images/smilies/smile %20(30).gifages/smilies/smile%20(12).gif/smile%20(5).gife%20 (10).gifhttp://loxblog.ir/images/smilies/smile%20(29).gif - 1392/1/5
سارا - سلام این ازمایشهای جالب را از کجا اوردین
اطلاعات اولیه برای طراحی این ازمایش ها یا اینکه چی با چی چه واکنشی میده را چه طور؟:- )) - 1391/12/3
عالیه ازسایتای دیگه خیللی بهتره - };-};-};-};-};-};- -)-)-)-) - 1391/12/2
فلاحتکار - سلام

خسته نباشید.

من با نصب برنامه مشکل دارم.نمینونم برنامه رو باز کنم.

اگه میشه کمکم کنید.ممنون - 1391/11/30
یگانه مختاری - شرحی که داده شده است زیاد واضح نیست: - 1391/11/28
mino - dar kol khob bod. vali age vase hame azmayesh ha aks mizashtid behtar mishod. - 1391/11/26
SARA - مرسی مطلب خوب ومفیدی بود... - 1391/10/19
7887 - لطفا آزمایش های جالب برای دوم راهنمایی باشند ولی نه آزمایش های گتاب - 1391/10/13

امکانات جانبی


شيمي در زندگي (نحوه پاک کردن انواع لکه ها)

بازدید: 5726
دسته بندی: آموزشی,عمومی,متفرقه,,

طريقه پاک کردن لکه خون 

لکه خون را با چند روش مي توان پاک کرد:
1-اگر لکه خون تازه است و خشک نشده محل لکه را با آب سرد و صابون بشوييد.تا بر طرف شود .
2- روي لکه خون را فوراً با خميري که از مخلوط کردن آ ب سرد و نشاسته ذرت درست کرده ايد، بپوشانيد و به آرامي کمي مالش دهيد و آن را مقابل آفتاب بگذاريد تا خشک شود. آفتاب خون را از پارچه خارج کرده و جذب نشاسته مي کند. در صورت نياز اين عمل را چند بار تکرار کنيد.
3- پارچه خوني را درون مخلوط آب سرد و نمک خيس کنيد. آب را آنقدر عوض کنيد تا لکه به طور کامل برطرف شود.
4- براي پاک کردن لکه هاي کوچک خون روي يقه پيراهن هاي مردانه (در اثر تراشيدن ريش)، کافي است چند قطره آب سرد روي هر لکه بريزيد و سپس مقداري پودر نشاسته روي آن بپاشيد. وقتي نشاسته خشک شد، پيراهن را بشوييد لکه هاي خون برطرف خواهند شد.

نحوه پاک کردن خطوط کاربن از روي نايلون و رو ميزي 

براي محو کردن اين نوع لکه ها آب ژاول را با آب سرد مخلوط کرده روي لکه بماليد .
در صورتي که لکه روي پارچه اي که از الياف مصنوعي تهيه شده ايجاد شد مي توانيد با آبليموي خالص آن را بر طرف نمائيد.
براي برطرف کردن لکه روي نايلون نيز مي توانيد از ابر همراه با پودر شستشو استفاده کنيد.

نحوه بر طرف کردن لکه روغن ماشين 

تا به حاي پيش آمده است که از کنار ماشين عبور کرده باشيد و لباس شما سياه شده باشد براي اين منظور روي لکه ها، کره يا روغن،بماليد و بگذاريد 12 ساعت بماند. سپس آن را با بنزين پاک کنيد و اين راه براي لباس هاي ابريشمي و کتاني است.
براي پارچه هاي چرمي مي توانيد مقداري وازلين روي روغن بماليد و بعد از يک ساعت و نيم با تتراکلرورد و کربن پاک کنيد سپس با يک تکه پارچه پشمي آن جلا دهيد.

نحوه بر طرف کردن لکه هاي رنگ 

براي لکه زدايي رنگ ها بايد بدانيم که چندين نوع رنگ داريم و بعداً براي هر نوع از آنها تدبير خاصي بينديشيم.
سه نوع رنگ داريم:
1: لکه هاي مربوط به آبرنگ
2: لکه رنگ پلاستيکي
3: لکه رنگ روغني.


1: زدودن لکه آبرنگ:
زدودن لکه آبرنگ ساده است براي اين منظور بايد با آب سرد بشوييد سپس با آب نيمگرم و پودر رختشويي آنها را تميز بشوييد و آب بکشيد و اگر خيلي سمج باشد، پنبه را به گليسيرين آغشته کنيد و روي آن بماليد سپس با آب گرم و پودر رختشويي بشوييد و آب بکشيد و اگر نتيجه نگرفتيد از تربانتين استفاده کنيم.
2: لکه هاي پلاستيکي:
ابتدا اضافي رنگ را بتراشيد سپس نفت خام بماليد و با پنبه پاک کنيد و سرانجام با آب گرم و صابون بشوييد و آبکشي نماييد.
3: لکه هاي رنگي روغني:
اگر کهنه و خشک است پاک کردن آن تقريباً غير ممکن است اما در صورتي که هنوز خشک نشده و يا فقط يکي دو روز پيش اتفاق افتاده است بايد چنين کرد: از روي هر نوع پارچه اضافه رنگ را لبه ي تيز کار بگيريد بعد پنبه اي را به تربانتين آغشته کنيد و روي لکه بماليد سپس با پنبه ديگري پاک کنيد اين کار را چندين بار تکرار کنيد و ته رنگ را نيز با آب گرم و پودر لباسشويي از بين ببريد مسلماً از نتيجه کار راضي خواهيد بود.


لکه رنگ روي قالي:

لکه زدايي رنگ روي قالي و موکت مشکل تر است براي پاک کردن آنها بايد پنبه را با تربانتين خيس کنيد و بر روي لکه بماليد و بعداً با پنبه ديگري پاک کنيد تا اينکه لکه از ميان برود.


نحوه پاک کردن لکه سس گوجه فرنگي

ابتدا روي سطح لکه را با روش ضربه اي به وسيله پارچه اي ديگر به الکل آغشته کنيد، سپس در آب سرد و مواد شوينده بشوييد. 
اگر لکه روي سطح فرش يا موکت ايجاد شده باشد، ابتدا مقداري فوم ريش تراشي بر روي لکه بريزيد و سطح آن را با اسفنج آنقدر مالش دهيد تا پاک شود. سپس دستمال ديگري را کمي مرطوب کنيد و بر روي لکه بکشيد و صبر کنيد تا خشک شود.

نحوه پاک کردن لکه رژ لب

شما مي توانيد با ماليدن خمير دندان بر روي اين نوع لکه و سپس شست و شو، آن را به طور کامل از بين ببريد.
البته پاشيدن اسپري مو نيز براي از بين بردن چنين لکه هايي (پيش از شست وشو) بسيار مفيد است. 
راهکار ديگر براي اين منظور استفاده از الکل است.

نحوه پاک کردن لکه از روي پارچه مبل

لکه نوشابه بر روي مبل : 

براي از بين بردن لکه نوشابه مي توانيد کمي نمک بر روي لکه تازه بپاشيد و بعد اسفنجي را خيس نموده روي لکه بکشيد و سپس با آب گرم به وسيله اسفنج آبکشي کنيد. 

اثر سوختگي بر روي مبل : 

براي از بين بردن اثر سوختگي يا زردي سيگار حبه قندي را روي لکه بکشيد و آنقدر اين کار را ادامه دهيد تا لکه از بين برود. براي از بين بردن اين نوع لکه اسفنجي را به شير آغشته کنيد و روي لکه بماليد . 
در صورتي که لکه روي پارچه اي که از الياف مصنوعي تهيه شده ايجاد شد مي توانيد با آبليموي خالص آن را بر طرف نمائيد. 
چنانچه اين لکه پارچه هاي کرکدار بود ابتدا با کمي شير خوب لکه را خيس کنيد و بعد با پنبه آن را پاک نمائيد و در آخر با آب و صابون لکه هاي حاصل از شير را بشوييد. 

لکه جوهر بر روي مبل : 

اگر لکه مربوط به مرکب سياه است ابتدا محل را خيس کرده روي آن کمي نمک آشپزخانه بريزيد و سپس با پنبه مالش دهيد و چنانچه نتيجه نگرفتيد مخلوطي از گليسرين و آمونياک را روي لکه بماليد و سپس با آب و پودر دستي خوب شست و شو دهيد . البته مي توانيداز آب ژاول هم استفاده کنيد.

لکه خون بر روي مبل : 

بهترين چاره براي از بين بردن لکه خون هم اين است که مقداري نشاسته را ( به نسبت بزرگي و کوچکي لکه )در آب مخلوط کنيد و به هم بزنيد تا خمير نسبتاًغليظي بدست آيد . آنگاه روي لکه خون را با اين خمير بپوشانيد و بعد از خشک شدن نشاسته ها ، آنها را بتراشيد و با برس محل لکه را پاک کنيد. 

لکه ميوه بر روي مبل : 

اگر اين لکه بر روي پارچه سفيد بود ، کافي است با آب و صابون آن را بشوييد . اگر لکه روي پارچه پشمي بود آب اکسيژنه 20% را با چند قطره آمونياک مخلوط کرده با آن لکه را پاک کنيد. اگر لکه روي پارچه هاي ابريشمي سفيد و يا رنگي بود آب و الکل سفيد 90% را به نسبت مساوي مخلوط کرده و با آن لکه را محو کنيد. 

لکه چربي بر روي مبل : 

براي از بين بردن لکه چربي قسمت لکه شده را با کمي محلول نمک و الکل بماليد . اگر لکه چربي روي پارچه ابريشمي است با يک برگ کاغذ خشک کن روي قسمت لکه شده را بپوشانيد و اتوي داغ را محکم روي آن فشار دهيد تا لکه ناپديد شود.
نحوه پاک کردن لکه شمع، مداد شمعي و مدادهاي چرب آرايشي
براي اين منظور کافي است ابتدا باقي مانده ماده ايجاد کننده را با جسمي نوک تيز به آرامي برداريد. سپس دو تکه دستمال توالت يا کاغذ قهوه اي (مورد استفاده در خشکشويي ها) در دو طرف لکه قرار دهيد. سپس اتوي گرم را بر روي يکي از کاغذها در محل لکه فشار دهيد. به اين ترتيب، چربي موجود در لکه آب مي شود و جذب دستمال يا کاغذهاي طرفين مي شود و لک از بين مي رود. 
ولي در مورد موکت و فرش پس از برداشتن پارافين سفت شده از روي سطح، تنها يک کاغذ بر روي سطح لکه قرار دهيد و اتو بکشيد.

نحوه پاک کردن چسب مايع از روي فرش يا موکت

براي از بين بردن لکه چسب، پارچه اي را درون سرکه فرو برده روي لکه چسب بگذاريد،بطوريکه کاملا آن را اشباع کند،بزودي چسب سفتي خود را از دست داده و نرم خواهد شدکه به راحتي جدا خواهد شد.
نحوه از بين بردن لکه اتو 

نحوه رفع برق اتو روي لباس :

اگر پارچه و لباس شما بر اثر اتو کشيدن برق افتاده پارچه نخي مرطوبي را روي قسمت براق شده قرار دهيد و اتو بکشيد، تا بخار حاصله برق افتادگي را از ميان ببرد.


اثر سوختگي با اتو:

اگر لباس شما بر اثر گرماي زياد اتو زرد رنگ شده مي توانيد پياز را دو نيم کرده و روي پارچه بماليد و بعد آن را داخل آب سرد به مدت چند دقيقه خيس کرده و سپس آن را بشوييد. خواهيد ديد که لکه هاي زرد برطرف شد.


نحوه از بين بردن لکه اتو بر روي فرش :

همچنين براي از بين بردن لکه اتو بر روي فرش و موکت همانند لباس مي توانيد يک پياز را به دو نيم کرده و روي محل لکه بگذاريد. بعد آن را با سرد خيس کنيد و بشوييد.


نحوه از بين بردن لکه چايي بر روي فرش

آيا مي دانيد لکه چايي که روي فرش رنگ روشن ريخته و همان لحظه پاک نکرده و الان هم خشک شده است را چگونه مي توان از بين برد؟
در پاسخ بايد گفت : به محض ريخته شدن چاي بر روي فرش، آن را با آب سرد و مواد شوينده شست و شو دهيد.
اگر امکان شست وشوي سريع آن وجود نداشت، مقداري نمک بر روي سطح لکه بريزيد و مدتي صبر کنيد تا نمک آن را به خود جذب کند. سپس در صورت فراهم شدن شرايط شست وشو، آن را به روش معمول با آب گرم و مواد شوينده بشوييد.
راهکار ديگر اين است که سطح لکه را با اسپري مخصوص مو بپوشانيد، سپس يک قطعه صابون بر روي سطح لکه بماليد و بعد آن را در آب سرد خيس کنيد و بشوييد.


پاک کردن لکه هاي زرد روي يخچال

هنگامي که لکه هايي روي يخچال به رنگ زرد ايجاد شده و با هيچ مايع پاک کننده اي رفع نمي شود در آن هنگام کمي پنبه را به سرکه آغشته کنيد و با آن روي لکه هاي زرد رنگ بکشيد. بگذاريد کمي بماند بعد با يک ابر تميز روي آن را بکشيد. سريعاً‌ پاک مي شود. 


پاک کردن لکه آدامس

گاهي اوقات برايتان اتفاق افتاده که آدامسي به لباس شما بچسبد . براي حل اين مشکل مي توان از راه هاي زير استفاده نمود :
1-در مرحله اول مي توانيد يک تکه يخ روي لکه بگذاريد و بعد آدامس سفت شده را بکنيد. 
2 اگر پارچه شما قابل شستشوست , کمي سفيده تخم مرغ روي آدامس بماليد تا نرم شود و تا جايي که ممکن است آدامس را از روي پارچه برداريد و سپس بشوييد. 
3- اما اگر پارچه شما قابل شستشو نمي باشد با يک تکه اسفنج ابتدا تراکلريد کربن و سپس آب و صابون بماليد , اين عمل را تکرار کنيد تا پاک شود .
توجه : بايد براي پاک کردن لکه آدامس احتياط کرد تا پارچه آسيب نبيندو پاره يا سوراخ نشود.

لکه بستني:
پارچه لک شده را با محلول آب و مايع لباسشويي خيس کنيد و بعد با پنبه اي آغشته به بنزين روي آن بکشيد و بعد آبکشي کنيد.

لکه آبميوه: اگر اين لکه بر روي پارچه سفيد بود با آب و صابون آن را بشوييد. اما اگر لکه روي پارچه پشمي بود، آب اکسيژنه را با چند قطره آمونياک مخلوط کرده با آن لکه را پاک کنيد. اگر لکه روي پارچه هاي ابريشمي سفيد و يا رنگي بود آب و الکل سفيد 90درصد را به نسبت مساوي مخلوط کرده و با آن لکه را محو کنيد. يا مقداري نمک بر روي لکه بريزيد و سپس آن را 10دقيقه در آب سرد بخوابانيد. پس از آن با آب گرم و پودر رختشويي بشوييد.

لکه ميوه هاي رنگين:
لکه ميوه هايي که رنگين هستند (توت فرنگي، آلبالو و...) را مي توان با آب و آمونياک شستشو داد و نيز مي توان مقداري نمک روي لکه ريخته و بعد از مدتي با پودر رختشويي بشوييد و اگر لکه نرفت مي توان از محلول کلر استفاده کرد.


لکه زنگ زدگي:
براي پاک کردن لکه زنگ زدگي لکه را 10دقيقه در آب ليموي تازه که به آن نمک زده ايد خيس کنيد سپس لباس را با آب بشوييد.

لکه تمشک: محل لکه را در محلول پودر رختشويي بخيسانيد و اگر شستيد و نرفت مقداري ماست رويش بريزيد. سپس با آب گرم شستشو دهيد.

لکه روي چرم: پنبه اي را با روغن زيتون آغشته نماييد و روي چرم بکشيد و بعد با يک پنبه تميز و نمدار روي چرم را پاک کنيد.

پاک کردن لکه چربي از چرم:
براي پاک کردن لکه چربي از روي کاپشن يا چکمه چرمي روي لکه چربي مايع ظرفشويي بماليد و بگذاريد خشک شود و سپس با دستمال آن را جلا دهيد.

لکه شير:
براي از بين بردن لکه شير آمونياک را به مقدار زياد رقيق کرده و کمي نمک به آن بيفزاييد و لکه را با اين محلول پاک نماييدو بلافاصله آب بکشيد.

لکه عرق بدن: اگر لباس سفيد است کافيست مقداري محلول آب نمک تهيه کنيد و لکه را مدت يک ساعت در آن قرار دهيد تا پاک شود. براي پاک کردن لکه عرق از يقه لباس ازخمير جوش شيرين وسرکه سفيد کمک بگيريد اين خمير را روي محل مورد نظر بماليد بعد از چند دقيقه شستشو دهيد و براي پاک کردن لکه هاي عرق برسطح لباس مي توانيد از محلول رقيق شده سرکه يا آب ليمو نيز کمک بگيريد.

لکه نوشابه:
قشر نازکي از نمک يا پودر تالک (پودر بچه) روي لکه بريزيد و آن را تا يک ساعت بگذاريد بماند سپس با کمي مايع ظرفشويي و آب گرم شستشو دهيد. 

پاک کردن لکه تخم مرغ:
براي پاک کردن لکه تازه تخم مرغ محل لکه رابا آب سرد بشوييد بعد با آب ولرم وصابون محل لکه راشستشو دهيد و سپس با الکل و محلول رقيق آمونياک اثر لکه را برطرف نماييد. 

لکه زرد سيگار:
اگر لباس شما در اثر سوختگي يا سيگار زرد شده حبه قندي را روي لکه بکشيد و آنقدر اين کار را ادامه دهيد تا لکه از بين برود و سپس آن را با آب و پودر لباسشويي بشوييد.

می پسندم نمی پسندم

این مطلب در تاریخ: چهار شنبه 26 شهريور 1393 ساعت: 21:0 منتشر شده است
نظرات()

نظرات


برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:







ورود کاربران

نام کاربری
رمز عبور

» رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضويت سريع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری

تبلیغات

متن

پشتيباني آنلاين

پشتيباني آنلاين

آمار

آمار مطالب آمار مطالب
کل مطالب کل مطالب : 372
کل نظرات کل نظرات : 22
آمار کاربران آمار کاربران
افراد آنلاین افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا تعداد اعضا : 75

آمار بازدیدآمار بازدید
بازدید امروز بازدید امروز :
بازدید دیروز بازدید دیروز :
ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 0
آي پي امروز آي پي امروز : 0
آي پي ديروز آي پي ديروز : 0
بازدید هفته بازدید هفته :
بازدید ماه بازدید ماه :
بازدید سال بازدید سال :
بازدید کلی بازدید کلی :

اطلاعات شما اطلاعات شما
آی پی آی پی : 18.118.184.237
مرورگر مرورگر :
سیستم عامل سیستم عامل :
تاریخ امروز امروز :

نظرسنجي

به نظر شما کدام بخش مفیدتر می باشد؟

درباره ما

شیمی کاربردی
به وب سایت من خوش آمدید با سلام. این وب سایت توسط دانشجو شیمی کاربردی دانشگاه آزاد دورود برای اطلاع رسانی به تمامی دانشجویان رشته ی شیمی ارائه شده است. امیدوارم که این وب سایت مورد توجه تان قرار بگیرد. باتشکر

تبادل لینک هوشمند






خبرنامه

براي اطلاع از آپيدت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود